
Naša škola – Súkromná spojená škola Biela voda v Kežmarku – sa ocitla v centre vážnej diskusie. Vyšetrovanie podozrení zo subvenčného podvodu popri emotívnych reakciách vedenia a študentov rozbehlo vlnu otázok o budúcnosti školy, ktorú si mnohí z nás nevedia predstaviť bez jej špecifického prístupu k žiakom. Ako však vyzerá skutočná práca tejto školy a aké dôsledky môže mať jej zánik na stovky rodín?
Vyšetrovaniu čelí celé školské prostredie
Riaditeľka Anna Jurgovianová sa s ťažkým srdcom rozhodla odstúpiť z funkcie, kým sa nevyrieši podozrenie z subvenčného podvodu. Celá komunita školy, od pedagógov cez rodičov až po žiakov, sleduje ďalší vývoj vyšetrovania zo strany Ministerstva školstva a Generálnej prokuratúry SR. Sama riaditeľka pripomína, že škola je jej „štvrtým dieťaťom“, pričom podstatná časť zamestnancov a žiakov nesie na pleciach dôsledky medializovaných podozrení.
Významná misia: vzdelávať a integrovať
Škola sa špecializuje na vzdelávanie mládeže z marginalizovaných rómskych komunít a zo sociálne znevýhodneného prostredia. Naša misia je jasná – poskytnúť druhú šancu tým, ktorí by inde nemali veľa možností. Medzi odbormi nechýbajú murár, krajčírka, kaderníčka či čašník. Absolventi získavajú výučný list potrebný pre uplatnenie v praxi.
Financovanie a zamestnanci v číslach
Na fungovanie školy každoročne prispieval štát v rokoch 2022 – 2024 v priemere 2,26 milióna eur. Neprehliadnuteľným faktom je, že len necelých 18 % finančných prostriedkov poslúžilo na prevádzku, pričom zvyšok smeroval na mzdy. V škole doteraz pracovalo 86 zamestnancov, ktorí stáli bok po boku so žiakmi aj v náročných chvíľach.
Rozdelenie finančných prostriedkov za rok
Položka | Podiel (%) |
---|---|
Prevádzka školy | 18 |
Mzdy zamestnancov | 82 |
Spolu | 100 |
Skutočné príbehy žiakov: keď druhá šanca rozhoduje
Osudy niektorých žiakov sú veľmi silné. Škola dokáže prijať deti, ktoré zápasia so šikanou, závislosťou alebo sociálnymi prekážkami. Príbehy mladistvých, ktorí našli podporu a nový smer svojho života, ukazujú, že vzdelávanie tu má tvár nádeje. Jedna žiačka bola zachránená pred sebazničením, iní sa po prenasledovaní stali úspešnými kaderníkmi či remeselníkmi.
Škola Biela voda bola jediná, ktorá pomohla mojej dcére, keď iné školy zlyhali. Zachránili nám život.
Hrozba zatvorenia a budúcnosť žiakov
Vyradenie školy zo siete by v praxi znamenalo stratu financovania a zánik školy ako takej. Stovky žiakov – zväčša z rómskych komunít – by boli nútené hľadať nové školy, čo ohrozí ich ďalšie vzdelávanie. Navyše, 86 pedagógov a pracovníkov by mohlo prísť o zamestnanie.
Odborná prax a druhá šanca pre dospelých
V Kežmarku neprebieha iba výučba teórie – žiaci chodia na prax do elokovaných pracovísk v blízkych obciach. Práve týmto spôsobom škola objíma širšie komunity a pomáha v integrácii na trhu práce aj dospelým. Sme jedinou školou v regióne, kde môžu aj dospelí získať nové vzdelanie a druhú šancu na pracovné uplatnenie.
Absencie ako výzva: číselné porovnanie
Podľa údajov sa škola v počte absencií žiakov nachádza na 21. mieste z 42 škôl v kraji. Priemerne každý žiak vynechá 195 vyučovacích hodín za školský rok. Napriek týmto číslam škola stále dokáže pripravovať mladých ľudí na reálny život a zamestnanie.
Absencie žiakov v našom regióne
Poradie | Priemerné absencie (hodín) |
---|---|
21. miesto | 195 |
Školy v kraji | 42 |
Najnižšie absencie | ? |
Podpora komunity a širokej verejnosti
Pred začatím vyšetrovania stála pred školou skupina žiakov so sloganom „Neberte nám školu.“ Podporovali ich rodičia, učitelia aj priatelia školy. Spoločné úsilie a podpora dokazujú, že školu nevnímajú iba ako inštitúciu, ale najmä ako druhý domov pre množstvo mladých ľudí.
Keď sa zamyslím nad atmosférou, ktorá tu v posledných týždňoch vládne, prekvapí ma najmä súdržnosť, akú inde nenájdete. Práca s deťmi z náročného prostredia je náročná, no práve v týchto chvíľach sa ukazuje, akú výnimočnú komunitu dokážeme spolu vytvoriť. Skutočne dúfam, že vyšetrovanie prinesie objektívnu pravdu a školu čaká lepšia budúcnosť.
Prípad Bielej vody v Kežmarku otvára dôležitú tému zachovania vzdelávacích možností pre deti a dospelých zo znevýhodnených skupín. Osud školy ešte nie je rozhodnutý, ale už dnes je jasné, že jej prínos pre komunitu prekračuje bežné štatistiky a tabuľky. Snáď v debate o budúcnosti našich škôl budú hrať rozhodujúcu úlohu nielen čísla, ale aj skutočné príbehy našich žiakov a rodín.
Komentáre