
Na pracovný trh prichádza generácia, ktorá mení zaužívané pravidlá – generácia Z. Sú to mladí dospelí, ktorí vyrastali s mobilom v ruke, zvyknutí na digitálny svet a bleskurýchle informácie. Ich pohľad na prácu je odlišný: hľadajú slobodu, zmysel povolania a pracovné prostredie, kde sa cítia dobre. Ak chcete pochopiť, prečo títo mladí menia naše pracoviská a ako sa im dá vyjsť v ústrety, nutne čítajte ďalej. Práca sa pre nich totiž stáva súčasťou identity, nie len každodennou povinnosťou.
Kto je generácia Z a prečo na nich záleží?
Generácia Z zahŕňa ľudí narodených od roku 1996 do roku 2012. Na Slovensku tvoria asi 16 % populácie. Ich nástup na pracovný trh znamená, že firmy musia prehodnotiť svoje ponuky aj hodnoty. Tradičné lákadlá ako pingpongové stoly či ovocné pondelky na nich už nefungujú – vyžadujú viac než len benefity.
Nové požiadavky na zamestnávateľov
Títo mladí profesionáli majú iné predstavy o tom, čo znamená dobrá práca. Chcú slobodu, férovosť, flexibilný pracovný čas a povolanie, ktoré má zmysel. Veľký dôraz kladú na pozitívnu firemnú kultúru, kde dominuje dôvera, spätná väzba a mentoring. Tento nový vietor na trhu práce je citeľný čoraz viac – až 73 % zamestnávateľov priznáva, že majú problém nájsť talenty, ktoré by ich firmy posunuli ďalej.
Dnes už nejde len o plat
Samozrejme, plat je stále dôležitý – až 67 % mladých by kvôli lepšiemu ohodnoteniu pokojne zmenilo prácu, aj keby sa pracovná náplň nezmenila. Napriek tomu pre nich podobne veľkú váhu zohrávajú možnosti rastu, osobný rozvoj a férové jednanie zo strany vedúcich.
Najčastejšie priority generácie Z
- Flexibilný pracovný čas
- Hybridná alebo vzdialená práca
- Férové ohodnotenie
- Mentoring & spätná väzba
- Práca, čo má zmysel
Prístup ku zmene zamestnania a štatistiky
Podľa najnovších prieskumov 55 % pracovníkov z generácie Z plánuje v najbližšom roku zmeniť svoje zamestnanie. Prácu menia priemerne každé dva roky, pričom hlavnou motiváciou nie je len plat, ale najmä spokojnosť a pocit dôležitosti v tíme.
V roku 2023 bolo na Slovensku evidovaných 360 000 mladých pracujúcich vo veku 15 až 29 rokov, čo je značná časť pracovnej sily. Do roku 2030 nám bude podľa odhadov chýbať až 50 000 produktívnych pracovníkov.
Čo táto generácia od práce nečaká
- Striktné hierarchie a nadmernú byrokraciu
- Staromódne firemné procesy
- Nedostatočnú komunikáciu alebo spätnú väzbu
Nie je nezvyčajné, že mladí uvažujú o práci v časových blokoch namiesto celoživotných kariérnych záväzkov. Naše firmy si však čoraz viac cenia ich digitálnu gramotnosť, rýchlosť a otvorenosť novým technológiám. Tento pohľad im umožňuje meniť naše pracoviská a zavádzať inovácie, ktoré boli pred pár rokmi nemysliteľné.
Prehľad: Očakávania a výzvy mladých na trhu práce
Očakávanie | Prekážka |
---|---|
Flexibilita a hybridný režim | Pevné pracovné časy, tradičné modely |
Priestor na rast a spätná väzba | Nedostatok mentorskej podpory |
Férové ohodnotenie | Stagnujúci plat, nerealistické očakávania |
Keď sa pozriem na to, čo mladí kolegovia v práci očakávajú, vidím v tom veľké plus pre celé prostredie. Prichádzajú s radikálnou úprimnosťou a otvorene hovoria o tom, čo im vyhovuje a čo nie – a to nás posúva k lepším riešeniam aj vzťahom na pracovisku. Ich nároky môžu pôsobiť náročne, ale v konečnom dôsledku zabraňujú stagnácii a motivujú firmy inovovať.
Čo zostáva pre zamestnávateľov výzvou
Pri hľadaní talentov musíme ponúkať nielen vyšší plat, ale tiež skutočné možnosti rozvoja, rešpekt a dôveru. Ak to dokážeme, vieme si generáciu Z udržať aj v čase, keď je na trhu práce nedostatok pracujúcich a konkurencia je tvrdá. Hybridná práca, mentoring alebo reálne projekty sú dnes odpoveďou na trendy, ktoré mladí udávajú.
Slobodné rozhodovanie, zmysluplná práca a osobné hodnoty sú pre generáciu Z na Slovensku čoraz dôležitejšie. Ak sa firmy prispôsobia a ponúknu dôveru a autenticitu, majú šancu získať si mladých na dlhšie obdobie. Budúcnosť pracovného trhu sa tak posúva viac smerom k hodnotám, spokojnosti aj flexibility. Skúste sa zamyslieť, čo by ste dnes očakávali od ideálnej práce vy sami?
Komentáre